09
03

Kawa – naturalny energetyk

Dużo osób stosuje różnego rodzaju odżywki przedtreningowe i robi to często niepotrzebnie. Wielu osobom tak naprawdę wystarczy „stara” dobra kawa, która w większości przypadków załatwi sprawę

Dlaczego kawa?

? Przede wszystkim ze względu na zawartą w niej kofeinę – naturalny stymulant. Szacuje się, że przeciętna filiżanka kawy zawiera ok. 30-90 mg kofeiny. Ilość ta zależy od użytego surowca. Szacuje się, że najmocniejsze są te z rodzaju Robusta, Arabica, czy Tańzańska.

Warto wiedzieć, że kofeina zawarta we wspomnianym napoju zaczyna działać po ok. 40 min. (wg różnych źródeł  25-45 min.), dlatego zaleca się spożywanie jej na 30 min. przed sesją na siłowni/bieganiem etc.

Dlaczego jeszcze warto pić kawę? ???

1. „Badania opublikowane w International Journal of Sport Nutrition and Exercise Metabolism pokazują, że sportowcy, którzy wypili przed treningiem kawę spalili około 15 procent więcej kalorii w ciągu trzech godzin po wysiłku, w porównaniu do tych, którzy tego nie zrobili”

2. „Naukowcy z University of Illinois odkryli, że spożywanie kofeiny wiąże się z mniejszą intensywnością odczuwanego bólu podczas treningu. Pośrednio, więc kofeina może być dla nas impulsem do jeszcze intensywniejszych ćwiczeń. Picie kawy poprawia też pamięć. Badacze z Johns Hopkins University odkryli, że kofeina zwiększa pamięć do 24 godzin po jego konsumpcji.”

3. „Jak dowodzą badacze z amerykańskiego University of Georgia, kofeina pomaga zaradzić problemom natury bolesnej, jeśli chodzi o ukł. mięśniowy (w tym również nerwowy) . Odczuwalna bolesność mięśni u osób, którym przed intensywnym wysiłkiem zaaplikowano tabletki z kofeiną, była o 46% niższa niż w przypadku grupy kontrolnej. Efekt tłumaczy się blokowaniem adenozyny, odpowiedzialnej za aktywowanie receptorów bólu w reakcji na mikrouszkodzenia. By osiągnąć taki rezultat, wystarczy zażyć dawkę kofeiny zawartą w dwóch filiżankach espresso”

4. Zwalcza oznaki starzenia się skóry

5. Chroni przed nowotworami

6. Pomaga w walce z cellulitem

7. Zmniejsza ryzyko chorób Alzheimera i Parkinsona

 

  Osobiście zalecam dla osoby ważącej 70 kg, która nigdy wcześniej nie miała większego kontaktu ze stymulantami, rozpoczęcie od dawki 100-150 mg kofeiny przed treningiem. Odpowiada to 2-3 łyżeczkom kawy.