01
07

Przetrenowanie organizmu – czy istnieje i co to jest?

Przetrenowanie – zmora trenujących czy mit, który został wymyslony przez słabych?

Na wstępie należy nadmienić, iż wyróżniamy dwa obozy – osoby, dla których przetrenowanie istnieje i takich, dla których to przysłowiowa bujda i wymówka. Jak jest naprawdę?

Po pierwsze – czym jest owe przetrenowanie?

Przetrenowanie to nic innego jak bunt organizmu wobec zbyt intensywnych treningów. Jest to znak organizmu, iż plan treningowy nie jest dostosowany do doświadczenia trenującego oraz jego aktualnej formy psychofizycznej. Czyli krótko ujmując – jest to ogólne zmęczenie i niechęć do treningów z powodu ich nadmiaru, złego odżywiania i ogólnie źle dobranego pod daną osobę planu.

Czy istnieje? Moim zdaniem tak i nie raz się z nim spotkałem. Powiedzmy sobie szczerze – ciężkie treningi po 1,5-2 h dziennie, przy małej ilości snu i do tego bardzo aktywnym trybie życia to nie to, czego nasz organizm tak bardzo chce i potrzebuje.

Objawy, jakimi cechuje się przetrenowanie organizmu, można podzielić na dwa rodzaje. Pierwsze z nich dotyczą fizyczności, drugie skupiają się wokół psychiki. Poniżej przedstawiono objawy wraz z podziałem na rodzaje.

  • Objawy fizyczne przemęczenia organizmu:

– ból mięśni,
– wolniejsza regeneracja,
– spadek cech motorycznych,
– spadek siły mięśni,
– spadek gabarytów mięśni,
– obniżony apetyt,
– spadek wagi,
– kontuzje

  • Objawy psychiczne przemęczenia organizmu:

– niechęć do treningów,
– gorsze samopoczucie,
– problemy ze snem,
– spadek samooceny,
– obniżenie koncentracji

Jak sobie z nim radzić? Prosto – „wyzulować”, odpuścić nieco, bo więcej nie znaczy lepiej 😉 Parę dni przerwy, mniejsza liczba treningów, zabiegi relaksacyjne, zrewidowanie diety, wydłużenie czasu snu powinny pomóc 😉

Powodzenia!